FANDOM

Powstanie kartingu to zasługa pilotów amerykańskich, którzy w czasie drugiej wojny światowej skracali czas oczekiwania na loty bojowe, ścigając się po gładkich betonowych nawierzchniach lotnisk i hangarów na własnoręcznie zbudowanych wózkach na małych kółeczkach. Wózek to po amerykańsku kart, a 'Go-kart' znaczy więc tocz się wózku.

W 1956 roku Art. Ingels - mechanik w firmie Kurtis Craft Company zbudował pierwszego karta napędzanego silnikiem kosiarki do trawy West Bend o mocy 1,85 kW i hamowanego hamulcem ręcznym.

Duffy Livingstone założył pierwszą wytwórnię pojazdów na małych kółeczkach i nie mógł nadążyć z realizacją zamówień, których było dziesiątki tysięcy.

W 1957 roku Kartingowy Klub Amerykański GKCA opracował pierwszy regulamin, który przetrwał prawie 10 lat. W 1958 roku pierwsze karty trafiły z Ameryki do Wlk. Brytani i tam powstało wiele firm specjalizujących się w ich budowie; w 1960 roku było ich aż 120.

Pierwsze polskie karty zbudowano w 1960 roku, a inicjatorem ich powstania był tygodnik 'MOTOR', podając informacje o kartingu na świecie. Żródłem ich napędu były dwusuwowe silniki rozmaitych marek o pojemnościach skokowych od 50 do 200 ccm. Po pokazowym wyścigu we Wrocławiu pierwsze zawody kartingowego w Polsce odbyły się 22 lipca 1960 roku na bieżni stadionu sportowego w Częstochowie, a zawodnicy walczyli o Puchar Przechodni Redakcji tygodnika 'MOTOR'; jego pierwszym zdobywcą był Z.Pietkiewicz z Gdyni. Kolejne zawody rozegrano w Gdyni oraz na Placu Defilad w Warszawie.

W 1962r. w Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA powołano Międzynarodową Komisję Kartingową CIK, która opracowała obowiązujące na świecie regulaminy ( w 1997 roku została przekształcona w Światową Federację Kartingową FMK, w 2000r. powrócono do nazwy CIK-FIA i zrzesza obecnie przeszło 75 krajów).

Już od 1968 roku karting w Polsce trafił do szkół; uczniowie technikum w Koszalinie i Legnicy budowali w ramach zajęć technicznych pierwsze karty, na których póżniej startowali w zawodach; oprócz zawodników wykształciła się też spora kadra mechaników, zdobywających swe póżniejsze zawodowe doświadczenie. W 1975 roku karting został uznany przez ówczesne Ministerstwo Oświaty i Wychowania jako jedna z metod politechnicznego wychowania młodzieży i zalecony do popularyzowania w szkołach w ramach zajęć pozalekcyjnych; w tym samym czasie Polski Związek Motorowy zawarł porozumienie w sprawie rozwoju kartingu ze Szkolnym Związkiem Sportowym i Związkiem Harcerstwa Polskiego. Zakupiono 150 kartów przeznaczonych dla szkół. W 1975 roku powstała samodzielna Główna Komisja Sportu Kartingowego ZG PZM, która zarządza tą samodzielną dyscypliną w naszym kraju.

Oldkartrace

DAWNE WYŚCIGI

Tor w Koźlu

WYŚCIGI NA NIEISTNIEJĄCYM JUŻ TORZE W KOŹLU

Więcej z Fandomu

Losowa wiki